Een regionaal energiesysteem met duizend laadpunten, evenzovele elektrische auto’s en tienduizend gekoppelde zonnepanelen. Dat is de ambitie van vijftien Utrechtse gemeenten voor ‘Vehicle-to-Grid’. Hiermee kunnen elektrische auto’s uit zon opgewekte elektriciteit zowel laden als opslaan voor later gebruik. Autofabrikant Renault tekende 11 maart tijdens de Economische Missie Frankrijk, in bijzijn van het Nederlandse Koningspaar, een intentie om partner te worden van het project in de Utrechtse wijk Lombok.
Vehicle-to-Grid is een initiatief van een consortium van de gemeente Utrecht, netbeheerder Stedin, General Electric Benelux, Vidyn, Last Mile Solutions, Economic Board Utrecht en LomboXnet. Afgelopen maanden zijn er al bijna twintig Vehicle-to-Grid laadpalen in de Utrechtse wijk Lombok bijgeplaatst en is de weg ingeslagen naar een regionaal energiesysteem.
De ondertekening vond plaats in Parijs tijdens de Economische Missie Frankrijk, waaraan ook het Nederlandse Koningspaar deelnam. De ondertekende intentie betreft een samenwerking van dit consortium, ElaadNL en Renault om dit regionale energiesysteem een impuls te geven. ElaadNL, de onderzoeks- en kennisinstelling op het gebied van laadinfrastructuur, ontwikkelt protocollen voor de communicatie tussen laadpaal, de elektrische auto en het net.
Optimaal gebruik en voldoende elektrische auto’s essentieel voor Vehicle-to-Grid
Om het project tot een succes te maken, is optimaal gebruik van elektrische auto’s en slim laden essentieel. Alleen zo kan goed gebruik worden gemaakt van opgewekte energie uit zonnepanelen. Bovendien zijn er dan altijd voldoende auto’s aanwezig om via de accu elektriciteit op te slaan en zo de vraag en aanbod op de energienetten van Stedin in goede banen te leiden. Optimale benutting kan verder bereikt worden door bijvoorbeeld berijders elektrische auto’s te laten delen.
Renault heeft daarom de intentie uitgesproken om eind 2016 in totaal vijftig volledige elektrische Renault ZOE’s te leveren aan de gemeente Utrecht voor het project. In 2017 wil de Franse autofabrikant nog eens honderd ZOE’s beschikbaar stellen voor het zogenoemde ‘autodelen, dat een grote rol speelt in de ambitie van de gemeente om klimaatneutraal te zijn in 2030. Ook gaan alle partijen samen verder met het ontwikkelen van het Vehicle-to-Grid als energiesysteem.
De ondertekening vond plaats in Parijs tijdens de Economische Missie Frankrijk, waaraan ook het Nederlandse Koningspaar deelnam. De ondertekende intentie betreft een samenwerking van dit consortium, ElaadNL en Renault om dit regionale energiesysteem een impuls te geven. ElaadNL, de onderzoeks- en kennisinstelling op het gebied van laadinfrastructuur, ontwikkelt protocollen voor de communicatie tussen laadpaal, de elektrische auto en het net.
Optimaal gebruik en voldoende elektrische auto’s essentieel voor Vehicle-to-Grid
Om het project tot een succes te maken, is optimaal gebruik van elektrische auto’s en slim laden essentieel. Alleen zo kan goed gebruik worden gemaakt van opgewekte energie uit zonnepanelen. Bovendien zijn er dan altijd voldoende auto’s aanwezig om via de accu elektriciteit op te slaan en zo de vraag en aanbod op de energienetten van Stedin in goede banen te leiden. Optimale benutting kan verder bereikt worden door bijvoorbeeld berijders elektrische auto’s te laten delen.
Renault heeft daarom de intentie uitgesproken om eind 2016 in totaal vijftig volledige elektrische Renault ZOE’s te leveren aan de gemeente Utrecht voor het project. In 2017 wil de Franse autofabrikant nog eens honderd ZOE’s beschikbaar stellen voor het zogenoemde ‘autodelen, dat een grote rol speelt in de ambitie van de gemeente om klimaatneutraal te zijn in 2030. Ook gaan alle partijen samen verder met het ontwikkelen van het Vehicle-to-Grid als energiesysteem.