De Gemeente Utrecht en LomboXnet gaan dit jaar ten minste 145 publieke laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Deze innovatieve laadpalen zijn geschikt om zonne-energie op te slaan in de batterijen van elektrische auto’s en terug te leveren aan de buurt. De laadpalen bieden dus zowel de mogelijkheid om een auto op te laden, als toekomstige auto’s te ontladen.
LomboXnet heeft samen met partners Last Mile Solutions, Siers en ElaadNL de afgelopen jaren de technologie in deze laadpalen ontwikkeld. Deze laadpalen worden nu in heel Utrecht geplaatst. Voor de financiering daarvan is het Energiefonds Utrecht gevraagd. Robin Berg van LomboXnet licht toe: “De laadpalen leveren in de toekomst een belangrijke bijdrage aan de energietransitie. Door zonne-energie tijdelijk op te slaan in elektrische auto’s kunnen we deze energie gebruiken op het moment dat die nodig is. De laadpalen zijn bovendien geschikt om op hoog vermogen te laden. Dit is fijn voor elektrische autorijders, die hun auto snel kunnen opladen, maar ook gunstig om pieken van zon- en windenergie te kunnen gebruiken voor het opladen.
Primeur
Voor het eerst worden deze innovatieve laadpalen in een groot stedelijk laadnetwerk geplaatst. Ook wordt voor het eerst een nieuwe internationale standaard voor de communicatie tussen laadpaal en auto toegepast. In de toekomst kunnen verschillende automerken met de laadpaal communiceren over hoe vol de batterij nog is en wanneer laden óf ontladen kan plaatsvinden. Utrecht heeft daarmee een primeur. Wethouder Everhardt: “Ik ben er trots op dat Utrecht deze wereldprimeur heeft en hiermee voorop blijft lopen met slimme energienetwerken. Het is een belangrijke stap voor de grootschalige opslag van duurzame energie in elektrische auto’s. Elektrisch rijden draagt bij aan schonere lucht in onze stad en een gezondere leefomgeving en brengt Utrecht dichter bij een emissieloze zone in 2030”
Laadpalen
De gemeente breidt het aantal laadpalen uit op basis van verzoeken van inwoners met een elektrische auto, en de intensiteit van het gebruik van de bestaande laadpalen. Inwoners van Utrecht die een elektrische auto hebben, kunnen een verzoek voor een of meerdere extra laadpalen indienen. Door toename van het aantal elektrische auto’s groeit het aantal laadpunten de komende jaren sterk. Naar verwachting staan er eind 2019 zo’n 600 tot 800 publieke laadpalen in de stad.
Primeur
Voor het eerst worden deze innovatieve laadpalen in een groot stedelijk laadnetwerk geplaatst. Ook wordt voor het eerst een nieuwe internationale standaard voor de communicatie tussen laadpaal en auto toegepast. In de toekomst kunnen verschillende automerken met de laadpaal communiceren over hoe vol de batterij nog is en wanneer laden óf ontladen kan plaatsvinden. Utrecht heeft daarmee een primeur. Wethouder Everhardt: “Ik ben er trots op dat Utrecht deze wereldprimeur heeft en hiermee voorop blijft lopen met slimme energienetwerken. Het is een belangrijke stap voor de grootschalige opslag van duurzame energie in elektrische auto’s. Elektrisch rijden draagt bij aan schonere lucht in onze stad en een gezondere leefomgeving en brengt Utrecht dichter bij een emissieloze zone in 2030”
Laadpalen
De gemeente breidt het aantal laadpalen uit op basis van verzoeken van inwoners met een elektrische auto, en de intensiteit van het gebruik van de bestaande laadpalen. Inwoners van Utrecht die een elektrische auto hebben, kunnen een verzoek voor een of meerdere extra laadpalen indienen. Door toename van het aantal elektrische auto’s groeit het aantal laadpunten de komende jaren sterk. Naar verwachting staan er eind 2019 zo’n 600 tot 800 publieke laadpalen in de stad.