Robin Berg is in Portugal bij de lancering van de Renault ZOE, de eerste betaalbare elektrische auto met een bereik van 300 km (400 km NEDC) en vertelt aan de internationale pers over Smart Solar Charging in Lombok en het initiatief We Drive Solar.
Uit het persbericht van Renault:
Smart Charging projecten om keuze voor elektrische auto’s te stimuleren
Al sinds enige jaren is Renault betrokken bij een aantal innovatieve projecten op het gebied van Smart Charging, samen met diverse partners uit de Europese energie- en elektromobiliteitssectoren. In Nederland werkt Renault samen met LomboXnet en Jedlix. Deze projecten beheren en optimaliseren het laadproces van elektrische auto’s, speciaal door gebruikmaking van de eersteklas connectiviteit van de ZOE.
Elektrische deelauto in Utrecht
Een elektrische deelauto op zonnestroom: dat is in het kort de belofte van het nieuwe project We Drive Solar. Renault is partner en levert de Renault ZOE-modellen voor We Drive Solar, dat gestart is in de Utrechtse wijk Lombok.
Deelnemers kunnen vanaf ongeveer 100 euro per maand (abonnementskosten bij 6 gebruikers) beschikken over een ZOE. De hoogte van het abonnement hangt samen met het aantal gereden kilometers per jaar. Het maandtarief is inclusief onderhoud, verzekering en beheerkosten. Ook een parkeerplek, een laadpaal en eventuele vergunningen worden voor de gebruikers geregeld. We Drive Solar is beschikbaar voor zowel bedrijven als particulieren die samen de auto gebruiken.
Laadtechniek
Dankzij de laadpunten (22 kW AC) kan de Renault ZOE in een uur weer zo’n 100 km bereik bijladen. In combinatie met de nieuwe actieradius van 400 km NEDC, is de Renault ZOE daardoor de meest ideale deelauto. De elektriciteit voor de deel Renault ZOE-modellen komt van 5.000 zonnepanelen in de regio Utrecht. Onder meer de daken van scholen zijn ermee uitgerust. We Drive Solar zorgt zo voor minder uitstoot en voor minder auto’s in de stad, wat de leefbaarheid ten goede komt.
Lokaal energiesysteem
Initiatiefnemer Robin Berg wil de Renault ZOE-modellen tevens inzetten om de opgewekte duurzame energie lokaal op te slaan en later aan bewoners te leveren. Door een uniek lokaal energiesysteem in te richten worden pieken in vraag en aanbod van groene stroom afgevlakt en hoeven bestaande netwerken niet te worden verzwaard. Berg is hiervoor een consortium gestart met onder meer de gemeente Utrecht, Stedin (netbeheer), GE, ELaadNL en Economic Board Utrecht.
1.000 elektrische deelauto’s
We Drive Solar start in de eerste fase met 150 Renault ZOE-modellen en wil doorgroeien naar 1.000 elektrische deelauto’s.
Voordelig laden met lage CO2-emissies
Deze projecten van Renault en zijn partners maken het mogelijk de batterij van de auto op de gunstigste momenten op te laden, dus wanneer de stroom het goedkoopst is. In de meeste gevallen betekent goedkope energie ook een lage CO2-uitstoot.
– Het laden begint zodra de kosten van elektriciteit het laagst zijn. Die periode valt in feite voor een groot deel samen met de tijd dat elektriciteit wordt opgewekt via hernieuwbare bronnen, zoals wind- en zonne-energie.
Voordelen van elektrische auto’s voor het ecosysteem
Op basis van de resultaten van pilotprojecten onderzoeken Renault en partners een hoger niveau van Smart Charging. Innovatieve oplossingen maken het mogelijk dat het systeem nog meer informatie uitwisselt met de auto – zoals de laadstatus – terwijl het tegelijkertijd belangrijke gegevens ophaalt van het nationale elektriciteitsnet, zoals de mate van aanbod en vraag en de kosten. Door alle informatie tegen elkaar af te wegen, is het slimme laadsysteem in staat een laadschema voor de batterij te maken.
Door de partners te voorzien van relevante informatie stelt Renault energiebeheerders in staat de balans tussen aanbod en vraag te optimaliseren. Daardoor verbetert ook de technische en economische rentabiliteit van het netwerk.
Smart Charging projecten om keuze voor elektrische auto’s te stimuleren
Al sinds enige jaren is Renault betrokken bij een aantal innovatieve projecten op het gebied van Smart Charging, samen met diverse partners uit de Europese energie- en elektromobiliteitssectoren. In Nederland werkt Renault samen met LomboXnet en Jedlix. Deze projecten beheren en optimaliseren het laadproces van elektrische auto’s, speciaal door gebruikmaking van de eersteklas connectiviteit van de ZOE.
Elektrische deelauto in Utrecht
Een elektrische deelauto op zonnestroom: dat is in het kort de belofte van het nieuwe project We Drive Solar. Renault is partner en levert de Renault ZOE-modellen voor We Drive Solar, dat gestart is in de Utrechtse wijk Lombok.
Deelnemers kunnen vanaf ongeveer 100 euro per maand (abonnementskosten bij 6 gebruikers) beschikken over een ZOE. De hoogte van het abonnement hangt samen met het aantal gereden kilometers per jaar. Het maandtarief is inclusief onderhoud, verzekering en beheerkosten. Ook een parkeerplek, een laadpaal en eventuele vergunningen worden voor de gebruikers geregeld. We Drive Solar is beschikbaar voor zowel bedrijven als particulieren die samen de auto gebruiken.
Laadtechniek
Dankzij de laadpunten (22 kW AC) kan de Renault ZOE in een uur weer zo’n 100 km bereik bijladen. In combinatie met de nieuwe actieradius van 400 km NEDC, is de Renault ZOE daardoor de meest ideale deelauto. De elektriciteit voor de deel Renault ZOE-modellen komt van 5.000 zonnepanelen in de regio Utrecht. Onder meer de daken van scholen zijn ermee uitgerust. We Drive Solar zorgt zo voor minder uitstoot en voor minder auto’s in de stad, wat de leefbaarheid ten goede komt.
Lokaal energiesysteem
Initiatiefnemer Robin Berg wil de Renault ZOE-modellen tevens inzetten om de opgewekte duurzame energie lokaal op te slaan en later aan bewoners te leveren. Door een uniek lokaal energiesysteem in te richten worden pieken in vraag en aanbod van groene stroom afgevlakt en hoeven bestaande netwerken niet te worden verzwaard. Berg is hiervoor een consortium gestart met onder meer de gemeente Utrecht, Stedin (netbeheer), GE, ELaadNL en Economic Board Utrecht.
1.000 elektrische deelauto’s
We Drive Solar start in de eerste fase met 150 Renault ZOE-modellen en wil doorgroeien naar 1.000 elektrische deelauto’s.
Voordelig laden met lage CO2-emissies
Deze projecten van Renault en zijn partners maken het mogelijk de batterij van de auto op de gunstigste momenten op te laden, dus wanneer de stroom het goedkoopst is. In de meeste gevallen betekent goedkope energie ook een lage CO2-uitstoot.
– Het laden begint zodra de kosten van elektriciteit het laagst zijn. Die periode valt in feite voor een groot deel samen met de tijd dat elektriciteit wordt opgewekt via hernieuwbare bronnen, zoals wind- en zonne-energie.
Voordelen van elektrische auto’s voor het ecosysteem
Op basis van de resultaten van pilotprojecten onderzoeken Renault en partners een hoger niveau van Smart Charging. Innovatieve oplossingen maken het mogelijk dat het systeem nog meer informatie uitwisselt met de auto – zoals de laadstatus – terwijl het tegelijkertijd belangrijke gegevens ophaalt van het nationale elektriciteitsnet, zoals de mate van aanbod en vraag en de kosten. Door alle informatie tegen elkaar af te wegen, is het slimme laadsysteem in staat een laadschema voor de batterij te maken.
Door de partners te voorzien van relevante informatie stelt Renault energiebeheerders in staat de balans tussen aanbod en vraag te optimaliseren. Daardoor verbetert ook de technische en economische rentabiliteit van het netwerk.